صمغ دانه بالنگو

صمغ دانه بالنگو Balangu seed gumگیاه Lallemantia royleana (Walla) Benth (با نام عمومی Balangu) یک گیاه دارویی سنتی از خانواده نعناعیان (Labiatae) بوده که در مناطق مختلفی از آسیا، اروپا، و خاورمیانه، به‎خصوص در ایران، ترکیه و هند رشد می‎کند. دانه‎های این گیاه که با نام بومی “بالنگو” یا “بالنگوی شیرازی” در ایران شناخته شده، منبع خوبی از فیبر، روغن و پروتئین بوده و دارای بعضی اثرات دارویی، تغذیه‎ای و سلامتی‎بخش می‎باشد. دانه بالنگو به‎علت دارا بودن موسیلاژ، به‎عنوان لینت‎بخش در رفع سرفه‎های ناشی از سرماخوردگی و نیز به‎عنوان تقویت‎کننده، مدر و محرک مصرف سنتی داشته و در محصولات سنتی و صنعتی متعددی نظیر نوعی نوشیدنی (با نام تخم شربتی) و نان در ایران و ترکیه مورد استفاده قرار می‎گیرد. دانه‎های بالنگو به‎لحاظ ظاهری تیره رنگ و بیضی کشیده هستند و دارای دو سطح کاملا متمایز پشتی و داخلی می‎باشند که در سطح داخلی و قسمت باریک‎تر خود، درست در بالای خط برجسته میانی و لبه انتهایی، یک برجستگی گرد کوچک و دکمه‎ای سفید رنگ (محل اتصال دانه به محور تخمدان) داشته و انتهای دیگر آن محدب بوده و دارای یک فرورفتگی است. طول متوسط هر دانه ۳/۱۴ و قطر آن ۰/۷۲ میلی‎متر است. وزن هزار دانه آن ۱/۶۷ گرم و دانسیته توده برابر با ۷۳۹/۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‎باشد. دانه‎های بالنگو طی فرآیند هیدراسیون در آب، به‎سرعت متورم شده و مایعی چسبنده، کدر و بی‎مزه تولید می‎نمایند که می‎تواند به‎عنوان منبع جدیدی از هیدروکلوئیدهای غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

موسیلاژ دانه بالنگو یک صمغ آنیونی با وزن مولکولی بالا (۱۰۶ × ۱/۲۹۴ دالتون) و با زنجیره نسبتا انعطاف‎پذیر بوده و بخش عمده ترکیب شیمیایی آن را کربوهیدرات تشکیل می‎دهد. حضور ۲۰/۳۳ درصد اسید ارونیک، حاکی از ماهیت پلی‎الکترولیتی و حضور مقادیر نسبی پلی‎ساکاریدهای اسیدی در ساختار این صمغ می‎باشد. بخش کربوهیدراتی صمغ دانه بالنگو عمدتا شامل قندهای آرابینوز، گالاکتوز و رامنوز (به‎عنوان اجزای مونوساکاریدی اصلی) با مقادیر کمتر زایلوز و گلوکز است. ترکیب قندی صمغ دانه بالنگو در مقایسه با دیگر صمغ‎های دانه‎ای، بسیار متفاوت بوده و به‎رغم داشتن بعضی شباهت‎های ترکیبی، پیکری و رئولوژیکی با بیشتر صمغ‎های دانه‎ای، یک صمغ گالاکتومانانی یا گلوکومانانی محسوب نمی‎شود و ترکیب مونوساکاریدی آن به بعضی از هیدروکلوئیدهای تجاری مانند صمغ عربی و صمغ گاتی شباهت دارد. محلول‎های صمغ دانه بالنگو یک رفتار جریانی سودوپلاستیک با ویسکوزیته برشی قوی نشان داده که بیانگر قابلیت کاربرد این صمغ به‎عنوان یک غلیظ‎کننده و پایدارکننده مناسب در سیستم‎های غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی می‎باشد. خاصیت غلیظ‎کنندگی قوی صمغ دانه بالنگو قابل قیاس با صمغ کتیرا و بالاتر از صمغ‎های کربوکسی متیل سلولز (CMC) و سدیم آلژینات است.

رفتار رئولوژیکی محلول‎های صمغ دانه بالنگو به‎شدت تحت تاثیر غلظت و نوع قند و نمک، و همچنین دما و pH قرار گرفته، این‎گونه که برهمکنش‎های سینرژیستی میان صمغ دانه بالنگو و قندهای ساکارز، فروکتوز، لاکتوز و گلوکز سبب افزایش ویسکوزیته محلول‎ها گردیده، درحالی‎که افزودن نمک‎های NaCl و CaCl2، کاهش ویسکوزیته محلول‎ها را در پی دارد. همچنین افزایش دما سبب کاهش ویسکوزیته و افزایش pH از ناحیه اسیدی به قلیایی موجب افزایش سریع ویسکوزیته محلول‎ها می‎گردد. محلول‎های صمغ دانه بالنگو ظرفیت کف‎زایی و پایداری کف قابل قبولی نشان داده که به‎طور مثبتی تحت تاثیر غلظت صمغ قرار می‎گیرد. کاربرد این صمغ به‎عنوان یک جایگزین چربی در فرمولاسیون کره پسته کم کالری به اثبات رسیده است. همچنین صمغ‎های تجاری نظیر زانتان، گوآر و صمغ لوبیای لوکاست می‎توانند به میزان ۰/۲۵ و ۰/۵۰ درصد با صمغ دانه بالنگو جایگزین شوند. 

دیسپرسیون‎های صمغ دانه بالنگو ظرفیت امولسیون‎کنندگی بسیار خوبی حتی در غلظت پایین صمغ داشته و پایداری امولسیونی عالی پس از گرمادهی (دمای ۸۰ درجه سانتی‎گراد به‎مدت ۳۰ دقیقه) نشان می‎دهند. به‏‎علاوه، سیکل‎های انجماد/ ذوب نیز تا حدی سبب افزایش ظرفیت امولسیونی صمغ دانه بالنگو و بهبود ویژگی‎های بافتیِ ژل حاصل از این صمغ می‎گردد. ظرفیت عالی پیوند شدن با آب و عدم سینرسیس پس از سیکل‎های انجماد/ ذوب و به‎طور کل اثر مثبت این عملیات حرارتی بر ویژگی‎های بافتی ژل صمغ دانه بالنگو می‎تواند در کاهش اثر مخرب شرایط انجماد و رشد کریستال یخ در محصولات لبنی منجمد و کاهش کریستاله شدن آمیلوز و آمیلوپکتین در فرآورده‎های آردی منجمد که حاوی نشاسته هستند موثر باشد.

منبع: برگرفته از مقالات معتبر علمی